Svetový unikát: Slovensko má prvú blockchainovú čokoládu. Toto všetko dokáže

Okrem špeciálnej blockchainovej technológie, ktorá nemá na Slovensku doposiaľ obdoby, prepojili kreatívci od Lyry jedlo s umením. Čokoláda, ktorá vnikla je absolútnym hedonizmom pre zmysly aj mozog.

Blockchain a čokoláda – významový oxymoron?

To, čo na prvý pohľad vyzerá ako paradox, na druhý absolútne funguje. Informácie o tvojej čokoláde si veľmi jednoducho dohľadáš pomocou blockchainu a dopátraš sa k informáciám, kde bola tvoja čokoláda vyrobená ale aj to, akými výrobnými krokmi prešla a kedy konkrétne to bolo.

Všetky informácie sú zapísané v nezameniteľnej a nezmazateľnej blockchainovej banke,“ prezdradila Mária Čápová, co-funder a CEO spoločnosti 3IPK.

Jedinú možnosť predstavovala doposiaľ nezabezpečená databáza, do ktorej si si ako výrobca mohol informácie o svojom produkte – tentokrát čokoláde, zapísať. Ťažko povedať, či to niekedy niekto robil. Informácie síce mohli byť transparentné, na druhej strane sa však dali kedykoľvek upraviť a pozmeniť. Toto v blockchaine možné nebude.

V zákazníkovi takýto postup zverejňovania informácií nevyvoláva takú dôveru, akú vyvoláva práve blockchain. Oskenuješ QR kód a prehliadaš. Všetky informácie o dátume a mieste zberu bôbov, ich sušení, výkupe či transporte nájdeš práve tu. Dozvieš sa dokonca aj to, kedy tebou zakúpený produkt opustil výrobnú linku. Konkrétne toto nájdeš hneď v úvodnom sheete. Okrem iného získaš unikátne informácie o všetkých 15 výrobných krokoch, ktorými tvoja čokoláda prešla.

Keď sa z výrobcu čokolády stáva IT človek

Matej Michalko a Karol Stýblo sa jedného dňa stretli za účelom rozhovoru o tom, čo blockchain vlastne je. Absolútna pasia pre ručnú výrobu čokolády sa pretavila do spolupráce, o ktorej Karol Stýblo síce nikdy nepochyboval, no sprvoti si ju predstaviť nevedel. Obaja však videli potenciál jeho aplikácie aj v potravinárskom priemysle.

Pred polrokom som ani netušil, čo to blockchain vlastne je a sám mám popravde problém sa zorientovať v informáciách. Všetkého je všade veľa a človek nestíha reagovať na nové podnety. Naša generácia chce veľa informácií a hlavne rýchlo“ povedal pre redakciu StartitUp Karol Stýblo, ktorý stojí za značkou Lyra Chocolate.

V súčasnosti vznikajú z veľmi malých vecí odvážne tvrdenia. Marketing niekedy funguje veľmi pofidérne. Na mnohé dnes používané kategorizácie neexistujú reálne certifikáty. Napríklad raw čokoláda mnohokrát pochádza z pražených bôbov, hoci hrdo nesie označenie RAW. Toto sa v blockchainovom informačnom princípe stať nemôže. Zákazník nikdy nedostane mylnú informáciu,“ vysvetľuje na margo spoluprace s DECENT Stýblo.

Každý výrobca musí byť vystopovateľný

Pre ľudí zo spoločnosti Lyra Chocolate bolo dôležité najmä to, že do systému nikto nelegálne neprenikne a informácie nepozmení. „Ak tam omylom vpíšeme napríklad, že daná čokoláda má o rok kratšiu spotrebu, môžeme rovno vyhodiť celé šaržu, pretože mylnú informáciu už neprepíšeme,“ vysvetľuje Stýblo a dodáva, že spotrebiteľ má nárok vybrať si produkt z férového zdroja a ak mu to nebude umožnené, musí sa nechať ovplyvniť marketingom.

Do pol roka druhý level

Spolupráca však stále nie je na konci. Momentálne je aplikácia informačnej banky v počiatočnej fáze a obe firmy chystajú novinky. Transparentnosť je na prvom mieste a je skvelé, že v dnešnej dobe je už evidentne všetko možné. Na Slovensko prišli s týmto unikátnym technologicko – informačným postupom ako prví a pokračujú ďalej.

Chceli by sme do QR kódu vložiť informácie o celom teplotnom režime, ktorým čokoláda prešla,“ prezradil plány do blízkej budúcnosti Karol Stýblo.

Umenie, kolumbijské farby a výstava v YEME

Lyra Gallery je nová línia, ktorá okrem všetkých spomínaných vychytávok prepája čokoládový produkt, špičkovú informačnú technológiu a umenie. Daniel Bidelnica je akademický maliar, ktorého práca oslovila spoločnosť Lyra Chocolate a tak vznikli farebné papierové obaly. Je ich dokopy 6 a maliar na nich zachytil štyri prírodné živly – oheň, vzduch, vodu a zem, pretože v nich našiel bezprostrednú konotáciu medzi finálnym produktom Lyra čokolády a jej vznikom.

Okrem toho som navrhol ešte 2 obálky s názvom Deň a Noc. Keďže som mal v tvorivom procese voľnú ruku, odôvodnil som svoju voľbu tým, že čokoláda sa predsa dá jesť cez deň aj v noci,“ prispieva do diskusie úsmevnou príhodou maliar Daniel Bidelnica. Farebnosť obalov je skvelou voľbou. Kakaové bôby, použité na výrobu 50- a 70-percentných čokolád, pochádzajú z Kolumbie. Autor prepojil farebnosť tradičného odevu Južnej Ameriky z vnímaním temperamentu, ktorý je u miestnych Kolumbijčanov veľmi silno prítomný a vznikol unikátny dizajn.

Výstavu 6 Bidelnicových obrazov si do pondelka – 28. októbra, budeš môcť pozrieť v potravinách YEME na Námestí SNP 18. Neskôr budú presunuté do každej jednej prevádzky v dvoch kusoch.

Zdroj: startitup.sk

Foto: forbes.sk